سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 184322
  • بازدید امروز: 24
  • بازدید دیروز: 20
  • تعداد کل پست ها: 148

ماه رمضان ماه میهمانی خدا

امروز 20 مرداد ماه سال 1389، مصادف است با اول رمضان سال 1431، به ماهی وارد شده ایم که بر اساس روایت درهای بهشت گشوده می شود و درهای جهنم بسته و شیطان در غل و زنجیر است.
حال این سوال مطرح می شود که اگه شیطان اسیر است و امکان سلطه بر انسان ها و به خصوص روزه داران از او سلب شده است، پس چرا ما باز هم دچار غفلت می شویم؟
باید به خاطر داشت که شیطان مسبب همه گناهان ما نیست؛ او وسوسه کننده ای است که از نقاط ضعف ما استفاده می کند، تا بر ما مسلط گردد و ما با اراده دست به کاری می زنیم که شیطان می خواهد.

"در قرآن آمده است: «چون کار داورى به پایان مى‏رسد، شیطان مى‏گوید: خداوند به شما وعده راست داد. و من به شما وعده دادم؛ اما تخلّف کردم . من بر شما سلطه‏اى نداشتم، جز آن که شما را دعوت کردم . شما هم پذیرفتید . پس مرا سرزنش نکنید و خودتان را ملامت کنید.» (ابراهیم، آیه 22) "
 به همین خاطر است که حتی در ماه مبارک رمضان با اینکه شیطان در غل و زنجیر است، باز هم دچار غفلت و گناه می شویم؛ در واقع اینها به دلیل سیاهی دل بر اثر گناهان قبلی و وسوسه نفس اماره است. 
بر فرض واجب که روزه بتواند همه کشش‏هاى نفس اماره را از بین ببرد و تأثیر آن را در کشاندن انسان به طرف گناهان از بین ببرد، زنگارهاى متراکم از گناهان گذشته براى غفلت روزه‏دار کافی است تا او را در معرض غفلت و گناه قرار دهند.

راه چاره چیست؟ 

شناختن و مهار کردن نقاط ضعف خود، انجام این کار در ماه رمضان بسیار ساده تر از ماههای دیگر است، پرا که روزه زمینه مناسبی فراهم می کند و این را می توان در کلام پیامبر نور و مهربانی نیز دید: 
حضرت محمد (ص) می فرماید:
إنَّ الشَّیطانَ لَیَجرى مِنِ ابنِ آدَمَ مَجرَى الدَّمِ فَضَیِّـقوا مَجارِیَهُ بِالجُوعِ؛ شیطان در انسان جارى مى‏شود، همچون جریان خون . پس با گرسنگى، مجارى او را تنگ کنید

پیامبر خدا فرمود
: جاهِدوا أنفُسَکُم بِالجُوعِ وَالعَطَشِ، فَإِنَّ الأجرَ فى ذلِکَ کَأَجرِ المُجاهِدِ فى سَبیلِ اللهِ؛ به وسیله گرسنگى و تشنگى، با نفس خویش جهاد کنید؛ چرا که پاداش آن، مثل پاداش جهادکننده در راه خداست.

و  نیز فرموند
: أحیوا قُلُوبَکُم بِقِلَّةِ الضِّحکِ و قِلَّةِ الشَّبَعِ ، وَ طَهِّروها بِالجُوعِ تَصفو[ تَصفُ] وَ تَرِقُّ؛ دل‏هاى خود را با کم خندیدن و کم خوردن، زنده کنید و آن را با گرسنگى، پاک سازید تا صاف و رقیق شود.

امیدوارم همه ما در این ماراتن سخت و نفس گیر موفق باشیم؛ تا در روز عید فطر شیرینی یک عید واقعی را تجربه کنیم. 

التماس دعا






چند روز پیش ایمیلی به دستم رسید که واقعا من را تحت تاثیر قرار داد؛ امیدوارم شما نیز با خواندن آن به این باور برسید که چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید

قرآن! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود همه از هم میپرسند " چه کس مرده است؟ " چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است .


 قرآن ! من شرمنده توام اگر ترا از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده ام . یکی ذوق میکند که ترا بر روی برنج نوشته،‌یکی ذوق میکند که ترا فرش کرده ،‌یکی ذوق می کند که ترا با طلا نوشته ،‌یکی به خود می بالد که ترا در کوچک ترین قطع ممکن منتشر کرده و ... ! آیا واقعا خدا ترا فرستاده تا موزه سازی کنیم ؟
 
قرآن ! من شرمنده توام اگر حتی آنان که ترا می خوانند و ترا می شنوند ،‌آنچنان به پایت می نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند . اگر چند آیه از ترا به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد میزنند " احسنت ...! " گویی مسابقه نفس است ...

قرآن !‌ من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده ای حفظ کردن تو با شماره صفحه ،‌خواندن تو ازآخر به اول ،‌یک معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنان که ترا حفظ کرده اند ،‌حفظ کنی ، تا این چنین ترا اسباب مسابقات هوش نکنند . خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو . آنانکه وقتی ترا می خوانند چنان حظ می کنند ،‌گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است. آنچه ما باقرآن کرده ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم .

 

 






سحر پانزدهم شعبان سال 255 هجری قمری، مطابق با 8 مرداد 248 شمسی و برابر با 29 ژوئیه 869 میلادی، همگام با طلوع فجر، آخرین امانت الهی طلوع کرد و جهان به یمن ورودش نورانی شد. حکیمه چه صحنه ای را می بیند! او شگفت زده مشاهده می کند:
نوزادی همچون پره ماه به سمت قبله در حال سجده است، انگشت سبابه به آسمان بلند کرده و می گوید: (اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان جدی رسول الله و اشهد ان جدی رسول الله واشهد ان ابی امیر المونین حجت الله ..) سپس یک یک نام ائمه طاهرین علیهم السلام را برد تا به به نام خود رسید و چنین مناجات کرد:
خداوندا! عهد مرا وفا کن و کارم را به انجام رسان و گام هایم را استوار نما و زمین را به وسیله من پر از عدل و داد کن.

 رضوان، کلیددار بهشت اور را از آب چشمه کوثر عسل داد. او را در آغوش امام عسکری علیه السلام نهادند، امام دست بر سر نور دیده اش کشیده و فرمودند:

 ای حجت خدا، ای عصاره سختی های انبی، ای خاتم اوصیا، ای صاحب بازگشت نورانی، ای چراغ پرنور به اذن پروردگارت صحبت کن.

 حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سخن آمده و این چنین قرآن خواندند:

 < بسم الله الرحمن الرحیم و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین>

 و بدین سان مژده پیروزی حق بر باطل را به همگان داد ...

 جاء الحق و ذهب الباطل ان الباطل کان ذهوقا