بررسی نگرش ائمه اطهار
فاصله ما با یک مسلمان واقعی چقدر است؟

با اندکی تامل در روایاتی که از امامان معصوم نقل شده است می توانیم راه درست زندگی کردن را یاد بگیریم؛ مسیری که می تواند از ما یک مسلمان واقعی بسازد. انسانی که هم سعادت خود و هم افراد جامعه خود را رقم خواهد زد. امام صادق خطاب به یکی از اصحابش: آیا می پنداری آنهایی را که خدا مورد بخشش(مال) قرار داده، بخاطر بزرگواری و مقام بلندشان نزد خدا بوده است؟ و آنهایی را که از آن بخشش(مال) محروم کرده به علت خواریشان در نظر خدا بوده است؟ نه این تصوری نادرست است. بلکه حقیقت این است که مال و دارایی ها از آن خداست که به رسم امانت در اختیار افراد قرار می دهد و آنها را مجاز کرده است که با مراعات صرفه جویی و اعتدال بخورند و بنوشند، بپوشن، ازدواج کنند و مرکب تهیه کنند و مازاد بر آن را به مومنان نیازمند بازگردانند و بدین ترتیب مشکلات آنها را سامان بخشند. پس کسیکه بر طبق این اصل رفتار کند، غذایی که می خورد، آبی که می نوشد، ازدواجی که می کند و مرکبی را که تهیه کرده و سوارش می شود بر او حلال است و آنکس که از چنین اصلی تجاوز کند همه آنچه که می خورد و می نوشد و ازدواج می کند و مرکب تهیه کرده، سوار می شود، بر او حرام است. سپس این آیه را امام قرائت می کند: لاتسرفو ان الله لایحب المسرفین.

آیا تصور می کنی کسی را که خدا نسبت به مالی امین قرار داده، به او اختیار هر گونه دخل و تصرف و مالکیتی را بخشیده است که مثلا با آن مرکبی بخرد که قیمتش ده هزار درهم است، در حالی که مرکب بیست درهمی برای او کافی است و یا برای ازدواج خود هزار دینار خرج کند، در صورتی که با بیست دینار هم می تواند ازدواج کند و مجددا امام این آیه را لاتسرفو ان الله لایحب المسرفین خواندند.

بد نیست اکنون نگاهی به زندگی خودمان بیندازیم و ببینیم که آیا این فرمایش امام صادق (ع) در زندگی و جامعه ما جاری است؟ آیا این همه چشم و هم چشمی و اسرف و تبذیر که در زندگی هر کدام از ما جاری است، شایسته مرمی است که داعیه محبت اهل بیت را دارند. لازم نیست که گناه خودمان را به گردن دولت و یا مسئولین بیندازیم، فراموش نکنیم که دولت چیزی جدا از ملت نیست، پس اگر خودمان را اصلاح کنیم جامعه نیز اصلاح خواهد شد.
پی نوشت: این سخن امام صادق به معنای مخالفت با ثروت و رفاه نیست، بلکه ثروت اندوزی و رفاه زدگی مشکلی است که امام ما را از آن برحذر داشته است.