تلویزیون و نقش آن در جامعه
تا به حال به این موضوع فکر کردید که صدا و سیما چه نقشی در رشد و بالندگی جامعه می تواند داشته باشد؟ تاثیر این رسانه در زندگی اجتماعی و فرهنگی تک تک افراد جامعه و به تبع آن کل جامعه چه میزان است؟
مطمئنا نقش این رسانه آنقدر زیاد هست که امام خمینی (ره) از آن به عنوان دانشگاه عمومی یاد کرده اند.
حالا باید دید نقش این رسانه ملی! در فرهنگ سازی در مورد ارزشهای یک جامعه اسلامی تا چه قدر است؟ از مهمترین ارزش هایی که این روزها به خصوص در روزها و ماههای گرم تابستان به وفور درباره آن صحبت می شود، حجاب، اهمیت و ضرورت آن در جامعه جایگاه آن در دین و... است؛ حالا اگر نگاهی به برنامه های این رسانه ملی! بیاندازیم متوجه می شویم یکی از عوامل و فاکتورهای اصلی بی حجابی و بدحجابی در جامعه همین صدا و سیما است. فیلم ها و سریال هایی که نه تنها کمکی به بهبود حجاب و عفاف در جامعه نمی کند، بلکه خود نیز مروجی برای بی بند و باری، ترویج انواع مد و غیره است. تا به حال چند تا فیلم و سریال در مورد حجاب تولید شده است که توانسته باشد علاوه بر دارا بودن همه فاکتورهای لازم برای فیلم و سریال، مولفه های لازم برای جذب مخاطب داشته باشد.
قبول دارم که صدا و سیما گهگاه نیز برنامه هایی در مورد حجاب پخش کرده که بسیار مفید هم بوده است، مثل برنامه استوا و یا گره و یا خیلی دیگر از برنامه هایی از این دست، اما باید قبول کرد ساخت و تولید چنین برنامه هایی زمانی می تواند مفید، آموزنده و تاثیرگذار باشد که تمام اهداف این سازمان عریض و طویل بر همین مبنا گذاشته شود، نه اینکه درست بعد از پخش این قبیل برنامه ها، بیننده با حجم گسترده ای از برنامه های دیگر مواجه می شود که هیچ از آموزه های اصلی گفته شده در برنامه قبلی در آن جایی ندارد.
البته نباید این موضوع را هم فراموش کرد برنامه هایی مثل گره و استوا متاسفانه در بدترین ساعات پخش می شدند و اطلاع رسانی بسیار کمی نیز در مورد زمان و نحوه پخش این قبلی برنامه ها وجود دارد.
ادامه دارد...
برگزیرده مجله پارسی بلاگ