حجاب فقط پوشاندن موی سر نیست!!
متاسفانه گاهی در فیلم های تولید شده (چه برای تلویزیون و چه سینما) حجاب به گونه ای نمایش داده می شود که انگار پوشاندن موی سر به هر شکلی، همان چیزی است که در دین ما به آن اشاره شده است.
باور کنید حجاب فقط پوشاندن موی سر نیست. این را به راحتی می توان از آیات مربوط به حجاب که در قرآن آمده است، فهمید؛ این کار نیاز به درک بسیار بالایی هم ندارد، فقط کافی است اندکی سواد خواندن بلد باشیم:

«ا
و زینت و ارایش خود را جز آنچه قهرا ظاهر می شود بر بیگانه آشکار نسازند و باید روسری (مقنعه) خود را بر روی سینه و گریبان خویش قرار دهند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند» (1)
«...
دوره جاهلیت پیشین آرایش و خود آرایی نکنید ...» (2)
حالا با نگاهی به فیلم ها و سریال های پخش شده در سینما و تلویزیون می توان فهمید که مسئولان چقدر به ابتدایی ترین اصول حجاب که به طور صریح در قرآن به آن اشاره شده است، بی تفاوت هستند؛ حالا حتی زنان و دختران با حجاب سریال ها هم آرایش دارند و در واقع به نظر می رسد این آرایش جزئی از تکنیک های بازیگری آنها محسوب می شود. هم رنگ بودن و یا همان سِت بودن سایه چشم با رنگ روسری و شال به یکی از بدیهی ترین موارد زیر پاگذاشتن اصل حجاب در فیلمها و سریال ها تبدیل شده است. در واقع به نظر برخی فکر می کنم حجاب فقط پوشاندن موی سر است. در حالی که در اسلام حجاب پوشاندن زینت، به جز آن چیزی که قهرا ظاهر می شود سفارش شده است، که تمام مراجع آن را گردی صورت و دست ها تا مچ می دانند، ولی در تلویزیون و فیلمهای ایرانی حجاب پوشاندن گردی سر است.
استفاده ار از آرایش در سریال ها و فیلم های به بهانه گریم بازیگر کاملا عادی شده است؛‌ این در حالی است که وضعیت عروس ها در فیلم ها بسیار بدتر است ولی وقتی یک فیلم خارجی را نگاه می کنی، خبری از آرایش های عجیب و غریب در آن نیست. البته شاید اونها با تکنیک های فیلم سازی آشنا نیستند.
(1)آیه 31 سوره نور
(2) آیه 33 احزاب
انتشار این مطلب در مجله پارسی بلاگ