علت حجاب زن را عده ای حس خود پرستی و حسادت مرد، نسبت به دیگر مردان دانسته اند  که آن باعث شده است تا زن خود را با پوشش از دیگران مصون و دور نگه دارند.
به عقیده ی این دسته؛ مذهب نیز با اینکه با خود خواهی ها و خود پرستی ها در همه ی زمینه ها مبارزه کرده اند اما برعکس در این مورد بر حسادت مرد صحه گذاشته است و ان را مقبول فرض کرده و در این راستا به وضع قانون پرداخته است. برتراند راسل می گوید:« بشر توانسته است تا حدی در مورد مال و ثروت بر خودخواهی و بخل غالب گردد ولی در مورد زن نتوانسته است بر این خودخواهی تسلط پیدا کند. » از  نظر راسل "غیرت" صفت ممدوحی نیست و ریشه آن نوعی بخل و امساک است.
مفهوم سخن راسل این است که اگر بذل و بخشش در مورد ثروت خوب است، در مورد زن نیز خوب است. چرا بخل و حسادت در مورد مال نکوهیده است ولی در مورد زن ستوده است؟ چرا اطعام دادن و بذل و بخشش مالی از لحاظ اخلاق اقتصادی مورد تمجید و ستایش است ولی همین بذل و بخشش و گذشت در اخلاق جنسی مذموم؟!
به عقیده ی این دسته، این تفاوت علت معقولی ندارد و اخلاق نتوانسته است در مورد امور جنسی بر خودخواهی و تسلط جویی بشر غلبه کند. بلکه برعکس تسلیم خود پرستی مرد شده و صفت "غیرت" را از طرف مرد و "پوشش" را از طرف زن پسندیده دانسته است.
بطور خلاصه: غیرت مرد = حجاب زن


حجاب، عفاف، پوشش

ررسی این عامل از نظر اسلام:
اولین چیزی که باید آنرا بررسی کنیم فرق بین غیرت و حسادت است، اینکه آیا غیرت همان حسادت است که تنها تغییر اسم داده است؟ و در آخر اینکه آیا ریشه پوشش و حجاب اسلامی، احترام به حس غیرت مرد است و یا جهات دیگری منظور است؟

تفاوت غیرت با حسادت:
در نظر اسلام، حسادت و غیرت دو صفت کاملا مغایر با یکدیگر هستند و هرکدام ریشه ای جداگانه دارند. حسادت ریشه در خودخواهی دارد و از غرایز و احساسات شخصی است ولی  غیرت یک حس اجتماعی و نوعی است و بر عکس حسادت فایده اش متوجه دیگران است تا خود شخص.
غیرت در واقع نوعی محافظت است که خداوند برای مشخص بودن و مختلط نشدن نسل ها در وجود بشر قرار داده است. غیرت یرای خفظ نسب در نل های آینده و جلوگیری از عوارض و مشکلاتی است که اختلاط میاه بوجود خواهد آورد.این احساس مانند احساس علاقه به فرزند است . بشر تنها بخاطر علاقه است که اقدام به تولید مثل و داشتن فرزند می کند وگرنه با وجود درد و رنج و هزینه ای که داشتن فرزند برای پدر و مادرش دارد، نسل بشر منقرض می شد. اگر حس غیرت نبود، رابطه ی پدر-فرزندی بعد از گذشت مدتی منقطع می شد و این قطع رابطه زندگی اجتماعی و جایگاه خانواده را دچار تزلزل می کرد.
پیشنهاد اینکه انسان بعنوان مبارزه با خودخواهی، غیرت را کنار بگذارد مثل این است که بخواهیم حس علاقه به فرزند، حس ترحم و نوع دوستی و ... را ریشه کن کند. اما از آنجا که انتساب فرزند به مادر همیشه قابلیت اثبات دارد و از امور واضح است، از این جهت حس غیرت فقط در مردان است و در برخی از موارد حسی آمیخته از غیرت و حسادت است، ولی این  همیشه در زنان حس حسادت است و در احادیث نیز به همین نکته اشاره شده است؛ قال علی علیه السلام : غَیْرَةُ الْمَرْأَةِ کُفْرٌ وَغْیْرَةُ الرَّجُلِ إیمَانٌ.(1) غیرت زن کفر است، و غیرت مرد ایمان.

اما جواب سوال دوم و اینکه حجاب و پوشش در اسلام بخاطر احترام گذاشتن به حس غیرت مرد هست یا نه!

بدون شک اسلام همان فلسفه ای که در حس غیرت هست یعنی حفاظت پاکی نسل و عدم اختلاط انساب را منظور نظر دارد (2) .

============================

1 -  2-نهج البلاغه ،حکمت 124

2-
برگرفته از کتاب "مسئله حجاب" ، استاد شهید مطهری (با اندکی تلخیص و تصرف)

منبع: از صفحه  حجاب در گوگل پلاس