ماه رمضان ماه میهمانی خدا

امروز 20 مرداد ماه سال 1389، مصادف است با اول رمضان سال 1431، به ماهی وارد شده ایم که بر اساس روایت درهای بهشت گشوده می شود و درهای جهنم بسته و شیطان در غل و زنجیر است.
حال این سوال مطرح می شود که اگه شیطان اسیر است و امکان سلطه بر انسان ها و به خصوص روزه داران از او سلب شده است، پس چرا ما باز هم دچار غفلت می شویم؟
باید به خاطر داشت که شیطان مسبب همه گناهان ما نیست؛ او وسوسه کننده ای است که از نقاط ضعف ما استفاده می کند، تا بر ما مسلط گردد و ما با اراده دست به کاری می زنیم که شیطان می خواهد.

"در قرآن آمده است: «چون کار داورى به پایان مى‏رسد، شیطان مى‏گوید: خداوند به شما وعده راست داد. و من به شما وعده دادم؛ اما تخلّف کردم . من بر شما سلطه‏اى نداشتم، جز آن که شما را دعوت کردم . شما هم پذیرفتید . پس مرا سرزنش نکنید و خودتان را ملامت کنید.» (ابراهیم، آیه 22) "
 به همین خاطر است که حتی در ماه مبارک رمضان با اینکه شیطان در غل و زنجیر است، باز هم دچار غفلت و گناه می شویم؛ در واقع اینها به دلیل سیاهی دل بر اثر گناهان قبلی و وسوسه نفس اماره است. 
بر فرض واجب که روزه بتواند همه کشش‏هاى نفس اماره را از بین ببرد و تأثیر آن را در کشاندن انسان به طرف گناهان از بین ببرد، زنگارهاى متراکم از گناهان گذشته براى غفلت روزه‏دار کافی است تا او را در معرض غفلت و گناه قرار دهند.

راه چاره چیست؟ 

شناختن و مهار کردن نقاط ضعف خود، انجام این کار در ماه رمضان بسیار ساده تر از ماههای دیگر است، پرا که روزه زمینه مناسبی فراهم می کند و این را می توان در کلام پیامبر نور و مهربانی نیز دید: 
حضرت محمد (ص) می فرماید:
إنَّ الشَّیطانَ لَیَجرى مِنِ ابنِ آدَمَ مَجرَى الدَّمِ فَضَیِّـقوا مَجارِیَهُ بِالجُوعِ؛ شیطان در انسان جارى مى‏شود، همچون جریان خون . پس با گرسنگى، مجارى او را تنگ کنید

پیامبر خدا فرمود
: جاهِدوا أنفُسَکُم بِالجُوعِ وَالعَطَشِ، فَإِنَّ الأجرَ فى ذلِکَ کَأَجرِ المُجاهِدِ فى سَبیلِ اللهِ؛ به وسیله گرسنگى و تشنگى، با نفس خویش جهاد کنید؛ چرا که پاداش آن، مثل پاداش جهادکننده در راه خداست.

و  نیز فرموند
: أحیوا قُلُوبَکُم بِقِلَّةِ الضِّحکِ و قِلَّةِ الشَّبَعِ ، وَ طَهِّروها بِالجُوعِ تَصفو[ تَصفُ] وَ تَرِقُّ؛ دل‏هاى خود را با کم خندیدن و کم خوردن، زنده کنید و آن را با گرسنگى، پاک سازید تا صاف و رقیق شود.

امیدوارم همه ما در این ماراتن سخت و نفس گیر موفق باشیم؛ تا در روز عید فطر شیرینی یک عید واقعی را تجربه کنیم. 

التماس دعا