مفضل یکی از بزرگان شیعه است و کتاب او موسوم به توحید مفضل، کتابی است در اثبات صانع و صفات او، درباره امام می گوید:درمسجد نشسته بودم و ابن ابی العوجا با اطرافیانش کلمات کفرآمیز می گفتند. نتوانستم صبرکنم و به آنها پرخاش کردم. ابن ابی العوجا گفت: ای مرد! اگر تو از اصحاب جعفر بن محمد هستی، روش او چنین نیست. ما با او مذاکره می کنیم و او با کمال صبر و بردباری، با کمال عقل و فطانت به حرفها گوش می کند که گویا مجاب شده است و بعد حرفها را یکی پس از دیگری رد و باطل می کند.
همچنین ابی بصیر می گوید: یک نفر گناهکار که ما از گناه او به تنگ آمده بودیم، همسایه ما بود و هرچه او به او نصیحت می کردیم، اثرنمیکرد. درسفری که می خواستم به مدینه بروم، پیش من آمد و گفت: من مردی مبتلا به گناهم و ترک آن برایم مشکل است. تو به خودت نگاه نکن که از شیطان رهانیده شده ای، حال مرا به امام صادق بگو، شاید آن حضرت برایم فکری کند. من قضیه را خدمت امام صادق (ع) گفتم. حضرت فرمودند: سلام مرا به او برسان و بگو اگر گناه را ترک کنی، من بهشت را برایت ضامن می شوم. ابی بصیر می گوید: چون برگشتم آن مرد به دیدنم آمد. من سلام امام صادق و پیغام را به او گفتم و او به شدت منقلب شد. چند روزی نگذشته بود که به دیدنش رفتم و او را در حال مرگ دیدم. چشم بازکرد و گفت: امام صادق به ضمانت خود وفاکرد. سال بعد در مدینه به منزل امام رفتم. هنوز وارد اتاق نشده بودم که فرمود: ابابصیر، ما به ضمانت خود عمل کردیم.(1)
این وعده آمام صادق به همه مسلمین و پیروانش است.
آموختن درسی از زندگی همه ائمه معصومین، می تواند زندگی و جامعه ما را تحت تاثیرقرار دهد. اندکی مطالعه و بررسی راه را برای این تغییر و دگرگونی در زندگی ما هموار می کند.

1. محجة البیضاء ج 4 ص 263 و کشف الغمة ص426 و اصول کافی ج 1 ص474