امروز روز لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزا حسن شیرازی است.
گویند پس از رسیدن خبر عقد قرارداد تالبوت توسط ناصرالدین شاه قاجار به ایران، اولین اعتراض ها به رهبری سید علی‌اکبر فال اسیری
داماد میرزای شیرازی و از علمای برجسته شیراز آغاز شد. علیرغم تمام مخالفت ها از سوی دولت و دربار، مقاومت مردمی ادامه یافت و قیام مردم شیراز به تبریز، مشهد، اصفهان، تهران و دیگر نقاط ایران گسترش یافت.
میرزای شیرازی
از همان ابتدا به واسطه نامه‌هایی که از علمای ایران دریافت می‌کرد و از طریق اخباری که سید علی اکبر فال اسیری و آقا منیرالدین بروجردی اصفهانی به وی می‌رساندند، از این امتیاز مطلع شده بود.
بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان آیت الله میرزای شیرازی این حکم را اعلام کردند:
بسم‌الله الرحمن الرحیم الیوم استعمال تنباکو و توتون بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان علیه‌السلام است.نهضت تنباکو
مردم مسلمان ایران به اطاعت از مرجع تقلیدشان تمامی توتون ها را دور ریخته و تمام قلیانها و وسایل استعمال تنباکو را شکستند و از بین بردند و به این وسیله بود که استعمار گران انگلیسی را شکست دادند. این مخالفت ها حتی تا دربار شاه نیز کشیده شد و گفته شده است که درباریان نیز اقدام به شکستن قلیان ها کردند.
بعد از شکست این توطئه انگلیس برای به استعمار کشیدن ایران، مردم و علما، نزد میرزای شیرازی رفته و به خاطر پیروزی نهضت، به او تبریک می گفتند
.
گفته شده است پس از شنیدن تبریک های مردم، گریه کرد و هنگامی که علت گریه را پرسیدند، پاسخ دادند: از این پس، دشمنان به فکر مبارزه با روحانیت می افتند، زیرا کانون خطر را شناختند
.
تاکید امام خمینی و مقام معظم رهبری بر نقش حوزه و اشاره به خطراتی که ممکن است آن را تهدید کند، نشان داده شناخت و راهکاری است که به ما داده می شود تا بتوانیم با توطئه های دشمن بیشتر آشنا شویم. ایشان همواره بر وحدت بین حوزه و دانشگاه تاکیید داشته اند و اختلاف بین این دو مرکز علمی را از توطئه های استعار معرفی می کنند. مقام معظم رهبری نیز از بارها از تز جدایی دین از سیاست سخن گفته اند و آن را حربه ای برای ضرر به جامعه اسلامی از سوی دشمنان معرفی کرده اند. تکرار سخنانی پیرامون اهمیت و نقش حوزه های علمیه در کلام رهبری حاکی از شناخت دقیق دشمن نسبت به جایگاه حوزه های علمیه و تلاش برای ایجاد انحراف در این مسیر است.
امام خمینی می فرماید: «حوزه ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند، و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند.»
امام خامنه ای (مد ظله العالی)
:«اگر زحمات حوزه‏هاى علمیه از آغاز تا امروز نبود، یقیناً چیزى از دین و حقایق دینى باقى نمى ‏ماند