سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 188576
  • بازدید امروز: 14
  • بازدید دیروز: 71
  • تعداد کل پست ها: 148

امروز روز میلاد یگانه دختر پیامبر مهر و مهربانی است، امروز ملائک و فرشته هفت آسمان را به پاس قدوم مبارکت آزین بندی کردند، تا تو ای دختر نور و مهربانی، همسر ولایت و مادر امامت، تو ای آبروی آب و آیینه امروز پای بر روی این زمین خاکی گذاشتی تا آبروی زنان امت رسول الله باشی، تا الگویشان باشی، شفاعتشان کنی در روز حسرت و اف بر زمینیان که قدر تو را ندانستند و چه زود دوباره تو آسمانی شدی.

روز مادر، تولد حضرت فاطمه زهرا
فاطمه (س) مادری است نمونه، شفاف تر از آب زمزم، درخشانتر از خورشید و چه زیبا سالروز تولدش را به نام زن مهر زدند تا شود الگویی برای زنان و مادران
شاید تولدش قرن ها با ما فاصله داشته باشد، اما هیچگاه این فاصله زمانی را احساس نمی کنی زیرا او متعلق به زمان خاصی نیست او الگوی زن امروز است همانطور که الگوی زن دیروز نیز بوده است، فاطمه در زندگی اش اصولی را به زنان جامعه یاد می دهد که اصول زندگی است و تو اگر بخوای متعالی شوی و آزاد زندگی کنی باید به این اصول پایبند باشی.
در نبود مادر یار شفیق پدر بود تا آنجا که پدر او را ام ابیها نامید،
در جای جای زندگی اش با علی (ع) می توانی تلالو عشق و ایثار را بیابی،
و مهر مادری اش آنقدر آسمانی است که حتی سخن گفتن درباره آن نیز مشکل می شود
خدایا به آبروی این ریحانه نبی، گل خوشبوی باغ پیامبر (ص) ما را شرمنده یوسف زهرا مکن
   الهی آمین
                              
یا فاطمه! روز حشر ستّاری کن

دل سوختگان را ز کرم، یاری کن
ما با همه گفتیم که با فاطمه ایم
تـو نیـز بیا و آبـروداری کن
میلاد حضرت فاطمه(س) مبارک باد

 






(و ان منکم الا واردها کان علی ربک حتما مقضیا، ثم ننجی الذین اتقوا و نذر الظلمین فیها جثیا؛ و همه شما (بدون استثناء) وارد جهنم می شوید، این امری است حتمی و قطعی بر پروردگارت، پس آنان را که تقوا پیشه کردند از آن رهایی می بخشیم و ظالمان را - در حالی که (از ضعف و ذلت) به زانو درآمده اند - در آن رها می سازیم» (مریم، آیه 71 و 72 

قطع نظر از برخی تفاوت ها در این دو تفسیر نتیجه هر دو یکی است؛ زیرا در هر دو صورت (اشراف و دخول) مؤمنان صدمه ای از آتش نمی بیند و به فرض ورود، آتش برای مؤمنان سرد و سالم می شود. فلسفه ورود یا اشراف مؤمنان به آتش جهنم این است که:
اولا مؤمنان با مشاهده عذاب جهنمیان حداکثر لذت را از نعمت های خدادادی در بهشت ببرند؛ چرا که قدر عافیت را کسی می داند که به مصیبتی گرفتار آید.
برای رفتن به بهشت باید از جهنم عبور کرد، پس مواظب باشید که کوه بارتان را از توشه هایی پر کنید که آتش زا نباشد، مواظب باشید توشه ی راهتان ضد حریق باشد.
گناهان زیر و درشت، بسان مواد قابل احتراق است که در عبور از پل صراط همراه ما خواهد بود و با کوچکترین حرارت آتش می گیرد 

چگونگی گذر از پل صراط

در برخی روایات چگونگی گذشتن انسان ها از صراط و کیفیت آن بیان شده است.

کیفیت صراط این گونه است:

- باریک تر از مو (ادق من الشعر)

- برنده تر از شمشیر (احد من السیف)
  کیفیت عبور انسان ها:
- به سرعت برق: خاندان پیامبر (ص)، ائمه اطهار (علیهم السلام) «فمنهم من یمر مثل البرق»
-
به سرعت باد «یمضی قوم مثل الریح»

- به سرعت اسب دونده «و منهم من یمر مثل عدو الفرس»

-به سرعت انسانی که پیاده راه می رود «ثم یمضی قوم مثل المشی»

-مانند انسانی که با دست و سینه حرکت می کند «ثم قوم مثل الحبو، «و منهم من یمر حبوا»

-حرکت بسیار آهسته و به سختی با زانوها «ثم قوم مثل الزحف» (سوره روم 51 و 51)
                                      پل صراط

تفسیر و تبیین این روایات

این روایات به روشنی حقایق و رخدادهای عالم قیامت را تبلور و بازتاب رخدادهای این جهان می داند و این که این دو در امتداد یکدیگر و هر یک جلوه و تجسم خاصی از واقعیت هستی انسان و افکار و اعمال اوست.

خاندان پیامبر (ع) که از صراط به سرعت برق می گذرند ، مصداق این آیه دانسته شده اند که «یوم تری المؤمنین و المؤمنات یسعی نورهم بین ایدیهم و بایمانهم بشریکم الیوم جنات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها ذلک هو الفوز العظیم؛ (روز قیامت) روزی است که مردان و زنان با ایمان را می نگری که نورشان در برابر و جانب راست آنان می شتابد (به آنان گفته می شود) مژده باد شما را در این روز بوستانهائی که از پائین آن جوی ها جاری است، در آن جاویدان خواهید بود، این موفقیت بزرگی است.» (سوره حدید، آیه 12)

نکته جالب آیه آن است که آنچه این گروه از مؤمنان را به بهشت رهنمون می سازد ،نوری است که از خود آنان بر می تابد و این در حقیقت همان بازتاب و تجلی افکار و ملکات و اعمال دنیوی آنان است .به همین دلیل در تفسیر قمی روایت شده است که در قیامت نور هر کس به قدر ایمان او است و نور منافق به قدری است که فقط تا جلو انگشتان پای او را روشن می سازد. (سوره آل عمران ،آیه 169 )

صراط مستقیم، مسیر صحیح انسانیت است که همه انسان ها باید آن را برگزینند و در آن زندگی خویش را سامان بخشند، تا به عبور از «صراط قیامت» که استمرار و بازتاب «صراط مستقیم» است، موفق شوند.