سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 184502
  • بازدید امروز: 5
  • بازدید دیروز: 22
  • تعداد کل پست ها: 148

صدا خش خش جارویش را هر شب می شنوی
اگر بیدار شوی برای جرعه ای آب

برای دو رکعت نماز عشق

حتی اگر صدایش را نشنوی و یا به چشم نبینی، صبح می توانی حضورش را از تمیزی کوچه و خیابانها احساس کنی.
و صبح من و تو چگونه زحمتش را پاس می نهیم؟

               تقدیم به رفتگر شهرمان
و تو صبح که از درخانه خانه بیرون می آیی کودکی را می بینی که کاغذ کیکش را بدون توجه به او در خیابان می اندازد!!
بعد با خود می گویی کودک است و شاید هنوز فرصتی برای آموزش نداشته است!
سوار ماشین می شوی، ناگهان ماشینی را می بینی که مشتی کاغذ را از پنجره خودرویش به بیرون پرتاب می کند، تو می مانی که چه بگویی؟ اصلا چیزی بگویی یا نه؟

وارد حرم امام رضا (ع) می شوی، در هر گوشه اش تابلویی با این مضمون نصب شده است "فضای پرواز ملائک را با دود سیگار الوده نکنید" جمله زیبایی است ولی متاسفانه حتی در اینجا نیز برخی به جای اینکه وجود خود را با عطر ملکوتی پر کنند، با نیکوتین پر می کنند و ته مانده سیگار را در بهترین نقطه زمین، بر زمین می اندازد.
و تو باز افسوس می خوری که چرا این قدر به محیط اطراف و زحمت کش ترین انسان های جامعه بی تفاوت هستیم.
ولی آیا می توان از کسی که به خودش بی احترامی می کند، توقع احترام به حقوق دیگران را داشت.
قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله - : ثَلاثَةٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُها وَ لا تُؤَخَّرُ إلی الاخِرَةِ: عُقُوقُ الْوالِدَیْنِ، وَ الْبَغْیُ عَلَی النّاسِ، وَ کُفْرُ الاْحْسانِ.

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: عقاب و مجازات سه دسته از گناهان زودرس می باشد و به قیامت کشانده نمی شود: ایجاد ناراحتی برای پدر و مادر، ظلم در حقّ مردم، ناسپاسی در مقابل کارهای نیک دیگران.
«بحارالأنوار، ج 70، ص 373، ح 7»






در حین نماز خواندن، نگاه ممنوع، صحبت ممنوع است، ولی آثار آنچه را که نگاه کرده در خاطرش هست. می تواند به آن آثار مشغول باشد، یعنی در حین نماز هم باز در خودش هست. (در خیالات و افکار و بازیهای خودش).
حضرت رسول (ص) دیدند فردی در حین نماز با دستش بازی می کند، فرمودند: اگر قلب او خاشع شده بود، اعضا او هم خاشع شده بودند.
چون قلب سلطان اعضا است. او خاشع نیست که دست و پا در حین نماز در حال بازی هستند. (گاهی در نماز پا به پا می شود، گاهی مسئله حل نشده را در نماز حل می کند، گمشده را پیدا می کند). بعد هم می خواهد نماز برای او سازندگی داشته باشد، می گوید: این سازندگی که برای ما وعده داده بودند چه شد؟
           نماز، ارتباط با خدا
باید گفت تا زمانی که انسان نماز را بر سر زبان بیاورد و این نماز را فرو نبرد، مثل این است که دارو را در دهان گذاشته، بعد آن را بیرون بریزد، مسلم است نمازی که پایین نرود، در انسان تاثیر نمی گذارد. چطور توقع دارد که نماز برای انسان سازنده باشد در حالیکه خودش ضایع کننده نماز است؟
نماز، مومن را موقن می کند. به انسان سیر می دهد؛ از مشهود به سوی معقول.
نماز، برای سلب عادت است، پس باید مواظب بود که خودش یک عادت نشود و گرنه قدرت عادت شکنی او از دست می رود.
علت اینکه بسیاری از نمازها آن خواص ذاتی خودشان را نشان نمی دهند، به خاطر این است که انسان در اجرا، نماز را طبق عاداتی که به او گفته اند به جا می آورد. نماز باید ذکر باشد تا بتواند اثر داشته باشد، نماز به خاطر آوردن است، پس باید این جنبه آن محفوظ بماند.
برگرفته از کتاب نماز، درسهایی از استاد حائری شیرازی
نماز، کلید بهشت

 

 






معنی فرج با آن چیزی که در ذهن ماست، تفاوت دارد. انتظار فرج از نظر لغت، به معنی تَهیُّوء و آمادگی است. مثلا اگر شما ساعت هشت صبح با دوستی قرار دارید و خود را برای آن دیدار آماده کرده اید ولی آن شخص دیر می آید، می توانیم بگویید که منتظر او هستم ولی اگر در خواب باشید، انتظار دیگر معنایی ندارد.
دیشب تو حرم امام رضا داشتند، دعای فرج را می خواندند، پسربچه ای گریان دنبال مامانش می گشت، تلاش مردم برای آرام کردنش فایده ای نداشت،...
  مادرش از چند صف آن ور تر صدایش کرد، کودک خندید و شتابان رفت در آغوش مادر.
انگار یکی بهم گفت: اگر تو هم این طور دنبال مهدی فاطمه باشی، این طور در فراغش گریان و هراسان باشی، با همان حس و حال کودک گمشده به دنبالش برگردی و او را صدا بزنی، جوابت را می دهد. پاسخ "اللهم عجل لولیک الفرج" ت را می دهد.
از خود خجل شدم به خاطر این همه ریا و دورنگی، این همه تظاهر و ...
گفتم: آقا شرمنده. گر گدا کاهل بود، تقصیر صاحبخانه چیست؟

               یا صاحب الزمان ادرکنی

معنی فرج با آن چیزی که در ذهن ماست، تفاوت دارد. انتظار فرج از نظر لغت، به معنی تَهیُّوء و آمادگی است. مثلا اگر شما ساعت هشت صبح با دوستی قرار دارید و خود را برای آن دیدار آماده کرده اید ولی آن شخص دیر می آید، می توانیم بگویید که منتظر او هستم ولی اگر در خواب باشید، انتظار دیگر معنایی ندارد.
خدایا ما را از منتظران واقعی ظهور قرار بده
                                  آمین یا رب العالمین
                اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 





صفحات :   
|<  1  2  3  4  5  >  |